خريد و فروش ملك
- اولين مرحله اقدامات حقوقي پس از فروش ملك، مراجعه به دفترخانه قيد شده در مبايعهنامه است. در اين مرحله دفترخانه به فروشنده دو نامه براي مراجعه به اداره دارايي و شهرداري ميدهد.
- در صورتي كه خريدار بخواهد وام بانكي دريافت كند، تعيين دفترخانه بر عهده بانك مربوطه است و فروشنده پس از اخذ معرفينامه بانك به دفترخانه مراجعه و نامههاي مربوط به دارايي و شهرداري را دريافت ميكند.
- فروشنده بايد به يكي از دفاتر خدمات الكترونيك شهر، براي گرفتن مفاصاحساب مراجعه و مداركي از قبيل اصل سند و كارت ملي مالك و نامه دفترخانه را همراه داشته باشد. در صورتيكه براي گرفتن مفاصاحساب گواهي پايانكار نداشته باشد ملزم به دريافت پايانكار از شهرداري است كه در حالت عادي يك تا دو روز زمان ميبرد. هزينههايي كه بايد پرداخت شود شامل عوارض نوسازي و پسماند و آموزش و پرورش و … است.
- چنانچه ملك اوقافي باشد براي فروش آن بايد از اداره اوقاف مجوز فروش گرفت.
- در صورتيكه مدارك لازم براي تنظيم سند آماده شد ميتوان با مراجعه به دفترخانه براي تنظيم سند اقدام كرد.
- در صورتيكه خريدار در زمان مقرر در دفترخانه براي تنظيم سند حاضر نشد، فروشنده ميتواند از دفترخانه درخواست كند گواهي عدم حضور صادر شود.
دريافت ماليات
در اين مرحله افراد بايد به اداره ماليات مربوط به منطقه براي گرفتن مفاصاحساب ماليات مراجعه كنند. همچنين بايد مداركي از قبيل اصل سند مالكيت و بنچاق و پايانكار داراي اعتبار و در صورت نداشتن پايانكار، فيش عوارض همان سال و كپي كارت ملي خريدار و فروشنده و در صورت ورثهاي بودن ملك، برگ انحصار وراثت و ماليات بر ارث را همراه داشته باشند.
مدت زمان انجام اين مراحل تقريبا يك هفته است و معمولا در سه نوبت براي تشكيل پرونده، پرداخت فيش و گرفتن برگ مفاصاحساب ماليات بايد به اداره ماليات مراجعه شود.
مطالعه بيشتر: مطلب «نكات مهم درباره پيش خريد خانه» در مجله ملكي دلتا بخوانيد.