هزينه قرارداد ملكي يكي از موضوعات چالش برانگيزي است كه در هر معاملهاي باعث سوال ميشود و حتي گاهي منجر به برهم خوردن معامله را ميشود. هزينه انتقال سند ملك، هزينه بنگاه و كميسيون اجاره آپارتمان از جمله هزينههاي قرارداد ملكي هستند. اما چه كسي بايد آنها را بپردازد؟ در مجله ملكي دلتا به موضوع هزينه انتقال سند ملك ميپردازيم.
هزينه انتقال سند ملك
در معاملات ملكي معمولا مشاور املاك، واسطه ميان خريدار و فروشنده است و مطابق قانون ميتواند هزينه انتقال سند را از خريدار و فروشنده دريافت كند. هزينه قرارداد ملكي يك هزينه رايج است كه دريافت آن كاملا قانوني است.
هزينه قرارداد ملكي شامل چه مواردي است؟
در هر معاملهاي هزينههاي رايجي وجود دارد كه بدون پرداخت آنها معامله انجام نميشود. هزينه انتقال سند صرف موارد زير ميشود:
- هزينه خلافي ساختمان، نوسازي و پسماند: كه به شهرداري پرداخت ميشود.
- ثبت مبايعهنامه در سيستم سراسري: بر اساس تازهترين ابلاغيه اتحاديه صنفي مشاوران املاك تهران تمام قراردادها مشمول پرداخت حق كميسيوني معادل ۵/ ۰ درصد ارزش معاملاتي ملك شدهاند كه ۲۵/ ۰ درصد از اين ميزان را خريدار و ۲۵/ ۰ درصد را فروشنده بايد به مشاور املاك پرداخت كند.
- هزينه دفترخانه براي تنظيم و ثبت سند: هزينه دفترخانه بر عهده خريدار و فروشنده است و بين آنها تقسيم ميشود. در دفترخانههاي رسمي، سند زدن ۲۰۰ هزار تا ۲ ميليون تومان هزينه دربر دارد.
- هزينه نقل و انتقال سند: اداره دارايي اين هزينه را ميگيرد. در صورتي كه ملك در اجاره كسي باشد، ماليات بر اجاره هم از دو طرف معامله گرفته ميشود.
هزينه انتقال سند ملك بر عهده كيست؟
گاهي در بنگاه معاملات املاك بر سر اينكه چه كسي بايد هزينه انتقال سند را بپردازد، نزاعاتي درميگيرد و تا حد برهم خوردن معامله پيش ميرود.
اين مساله نيازي به درگيري ندارد. زيرا قانون تعرفههاي ثابت و يكساني را براي همه مشخص كرده است.
طبق قانون و عرف معاملات املاك هزينههاي مربوط به دارايي و استعلام و … بر عهده فروشنده است. اما هزينه ثبت سند در دفترخانه رسمي بين خريدار و فروشنده تقسيم ميشود.
مطالعه بيشتر: مطلب «معاملات املاك را وكالتي انجام دهيم يا نه؟» در مجله ملكي دلتا بخوانيد.