املاك دلتا
املاك دلتا
ملكي كه اجاره داده‌ مي‌شود ممكن است در طول مدت اجاره دچار عيب شود؛ معمولا در چنين مواردي موجر و مستاجر به وظايف خود عمل مي‌كنند و تعميرات ملك بدون هيچ مشكلي انجام مي‌شود، اما در برخي موارد اين تعميرات مشكلاتي را به وجود مي‌آورد كه ممكن است براي حل كردن آن سر و كار دو طرف به دادگاه بيفتد.
تعميرات خانه

در صورتي‌ كه در ملك اجاره داده‌ شده عيبي به‌ وجود آيد، قانون مدني پرداخت هزينه‌هاي تعميرات را به دو قسمت تقسيم كرده است كه شامل تعميرات جزئي يا فرعي و تعميرات كلي يا اساسي مي‌شود. در اين مطلب از «مجله ملكي دلتا» به موضوع هزينه تعميرات خانه مي‌پردازيم.

قاعده كلي چيست؟

در يك قاعده كلي هرجا هزينه‌ها به امور روزمره و جاري خانه مربوط مي‌شود يا پاي استهلاك اجزاي خانه در ميان باشد، مستاجر بايد هزينه تعميرات را بپردازد. به جز اين، اگر مستاجر به دليل درست استفاده نكردن از خانه صدمه‌اي به آن وارد كند، خودش مسئول تعمير آن خواهد بود و بايد هزينه را از جيب خودش پرداخت كند.

در مقابل هرجا پاي تعميرات كلي در ميان است يا قرار است براي نگهداري بهتر از ساختمان هزينه‌اي شود، بايد صاحب‌خانه هزينه‌ها را پرداخت كند.

تعميرات خانه

در يك كلام، هزينه‌هايي كه بايد انجام شود تا خانه قابل سكونت باشد، به عهده صاحب‌خانه و هزينه‌هايي كه به خاطر استهلاك لوازم يا استفاده نادرست به خانه تحميل شده، به عهده مستاجر است؛ بنابراين صاحب‌خانه نمي‌تواند از تعمير ديوار ترك خورده‌اي كه خطر ريزش دارد، لوله تركيده، پشت بامي كه نم مي‌دهد و … خودداري كند.

تبصره: اگر توافق خاصي بين دو طرف شكل بگيرد، مي‌توان خلاف اين قاعده عمل كرد؛ مثلاً ممكن است مستاجر و صاحبخانه تصميم بگيرند تا پايان زمان قرارداد، همه هزينه‌هاي جزئي و كلي به عهده مستأجر باشد يا توافق كنند كه هزينه‌ها و پيگيري كار‌هاي فني با مستأجر باشد و هر بار هزينه از روي اجاره‌خانه كسر شود. بهتر است اين توافق در قرارداد اجاره مكتوب ذكر شود تا بعدا به مشكل بر نخوريد.

تعميرات جزئي و كلي خانه كدام‌اند؟

طبق ماده ۱۰ قانون روابط موجر و مستاجر مصوب ۱۳۶۲ تعميرات كلي شامل: تعمير اصل بنا (مثل ديوارها، در و پنجره، نماي ساختمان، سقف و پشت بام، حياط، مشاعات و غيره)، لوله‌كشي آب و گاز، پمپ آب، ايزوگام پشت بام، موارد مربوط به فاضلاب، سيم‌كشي، تعميرات پر هزينه آسانسور، تعمير در ريموت‌دار پاركينگ، رنگ آميزي مشاعات و داخل واحد، تجهيزاتي مثل دوربين مداربسته ساختمان و غيره است.

تعميرات جزئي نيز به خرابي‌هاي كوچك مثل: شيرآلات، چراغ‌ها، سرويس دوره‌اي كولر و شوفاژ، تعميرات جزئي كابينت، كمد و غيره بر مي‌گردد.

مطالعه بيشتر: مطلب «اهميت تنظيم اجاره‌نامه در دفاتر اسناد‌ رسمي» را در مجله ملكي دلتا بخوانيد.

امتیاز:
بازدید:
[ ۱ شهريور ۱۴۰۰ ] [ ۰۹:۵۶:۰۳ ] [ املاك دلتا ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 6
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی