املاك دلتا
املاك دلتا
اثبات مالكيت ملك در وضعيتي طرح مي‌شود كه در مورد مالكيت مالي اختلاف باشد. مالكيت حقي است كه به موجب آن شخص مي‌تواند در حدود قوانين، در مالي تصرف كرده و از تمام منافع آن بهره‌مند شود.
اثبات مالكيت ملك

به گزارش «مجله ملكي دلتا»، يكي از پيچيده‌ترين دعاوي ملكي كه در مراجع قضايي شاهد آن هستيم دعواي اثبات مالكيت ملك است.

اثبات مالكيت ملك

مستند به ماده ۲۲ و همچنين ماده ۴۷ قانون ثبت اسناد و املاك، در مورد املاكي كه داراي سند مالكيت هستند دادگاه كسي را مالك مي‌شمارد كه سند اصلي مالكيت به نام او است.

چنان‌چه در مورد ملكي كه در اداره ثبت اسناد و املاك به‌صورت رسمي ثبت نشده است، اختلافي ايجاد شود و شخصي كه آن را خريده يا به نحو ديگري تملك كرده است بخواهد مالكيت خود را بر آن ملك ثابت كند، لازم است دعوايي به خواسته ”اثبات مالكيت” در دادگاه طرح نمايد.

دادگاه در‌ صورتي‌كه با توجه به دلايل و مستندات خواهان از جمله تصرف ملك، مبايعه‌نامه عادي و شهادت شهود، مالكيت خواهان را احراز نمايد حكم به اثبات مالكيت وي صادر مي‌كند.

اثبات مالكيت ملك

مالكيت ملك با چه دلايلي ثابت مي‌شود؟

براي اثبات مالكيت الزامي به وجود مبايعه‌نامه و قرارداد نيست، زيرا مالكيت ممكن است به اشكال مختلف منتقل شده باشد. به عنوان مثال مالكيت ملك ممكن است به صورت قهري و از طريق ارث به مالك منتقل شده باشد.

زماني كه دعواي اثبات مالكيت ملك مطرح مي‌شود كسي كه مدعي مالكيت ملك است بايد با استفاده از دلايل اثبات، مانند سند، شهادت شهود يا تصرف و … ادعاي خود را اثبات نمايد.

  • سند مالكيت: مهم‌ترين دليل مالكيت، سند مالكيت است. امروزه املاك و اتومبيل‌ها مطابق قانون در دفاتر اسناد رسمي به ثبت مي‌رسند و به اين ترتيب دولت فقط كسي را كه مال به نام او ثبت شده مالك مي‌شمارد.
  • شهادت شهود: يكي ديگر از ادله‌اي كه مي‌توان از طريق آن مالكيت را اثبات نمود، استناد به شهادت شهود مي‌باشد. براي مثال مدعي مي‌تواند به‌وسيله شهود ثابت نمايد كه قبلا مال در تصرف او بوده و بعدا متصرف به اجبار يا حيله و تقلب آن را غصب و تصرف نموده است و يا ثابت نمايد كه مال از طرف متصرف به او انتقال داده شده است. البته شاهد بايد داراي شرايط قانوني باشد و شهادت هر كسي مورد پذيرش دادگاه واقع نمي‌شود.
  • تصرف ملك: طبق ماده ۳۵ قانون مدني: (ملك در تصرف هر شخص باشد وي مالك ملك است مگر خلاف آن ثابت شود.)

مرجع صالح جهت اثبات مالكيت

دعواي اثبات مالكيت بايد در دادگاه محل وقوع ملك (مال غير منقول) مطرح گردد و تمامي مدارك و مستندات به همراه دادخواست تقديمي ارائه شود.

پس از ارجاع پرونده به شعبه، تشكيل جلسه رسيدگي و بررسي مدارك و مستندات مدعي، در صورتي‌كه حقانيت خواهان احراز شود، دادگاه راي بر اثبات مالكيت وي صادر مي‌كند.

مطالعه بيشتر: مطلب «نكات كليدي كه هنگام معاملات ملك بايد بدانيد» را در سايت ملكي دلتا بخوانيد

امتیاز:
بازدید:
[ ۵ مرداد ۱۴۰۰ ] [ ۰۴:۴۸:۴۰ ] [ املاك دلتا ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 5
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی