املاك دلتا
املاك دلتا
در‌ صورتي‌ كه هر يك از طرفين قرارداد اجاره، تكاليف و حقوق خود را در برابر هم بدانند، بسياري از مسائل و مشكلات به وجود نمي‌آيد.
قرارداد اجاره

قرارداد‌هاي اجاره اگر چه مشكلات افرادي كه تمايلي به خريد مسكن ندارند يا نمي‌توانند مسكن تهيه كنند را حل مي‌كند اما مسائل و مشكلاتي را هم به وجود مي‌آورد. در اين نوشتار از «مجله ملكي دلتا» به بررسي قرارداد اجاره  و تكاليف مستاجر مي‌پردازيم.

حقوق مستاجر

از جمله موارد كلي حقوق و تكاليف مستاجر آن است كه مستاجر حق هر‌گونه استفاده از مالي كه اجاره كرده‌ است را در حدود قرارداد اجاره منعقد شده با مالك دارد. حقوق مستاجر در رابطه با مالك و مال مورد اجاره عبارت‌اند از:

اگر مستاجر مبلغي بابت پول پيش به موجر داده است، حق دارد در هنگام تخليه آن را از موجر (مالك) دريافت كند.

قرارداد اجاره

بنا به ماده ۴۷۴ قانون مدني، مستاجر مي‌تواند مالي كه اجاره كرده است را به ديگري اجاره بدهد، مگر اين‌كه برخلاف آن شرط شده باشد.

بنا به مواد ۴۸۶ و ۴۸۵ قانون مدني اگر مال مورد اجاره نياز به تعمير و مخارجي داشته باشد، بر عهده مالك است مگر خلاف آن شرط شده باشد و اگر تعميرات آن نياز باشد و تاخير در آن باعث ضرر به مالك شود، مستاجر نمي‌تواند جلوي تعميرات را بگيرد. اگر در مدت تعمير، مستاجر نتواند از مالي كه اجاره كرده است استفاده كند، در اين‌صورت مستاجر حق فسخ اجاره را دارد.

تكاليف مستاجر

از جمله تكاليفي كه مستاجر در قرارداد اجاره دارد عبارتند از :

اولين تكليف مستاجر، پرداخت اجاره‌بها در عوض تمليك منفعت (استفاده از مال مورد اجاره) است كه در قرارداد اجاره ميزان آن بين طرفين توافق شده ‌است. بنا به ماده ۴۹۰ قانون مدني، مستاجر بايد اجاره‌بها را در موعد تعيين شده در قرارداد پرداخت كند.

از ديگر تكاليف مستاجر طبق ماده ۴۹۰ قانون مدني، اين است كه از مالي كه اجاره كرده‌ است به نحو متعارف استفاده كند و تعدي و تفريط نكند و در صورتي‌كه مستاجر در استفاده از مورد اجاره تعدي يا تفريط كند، مالك حق فسخ معامله را دارد.

مستاجر بايد به گونه‌اي از مالي كه اجاره كرده‌ است استفاده كند كه خسارتي به آن وارد نشود. در صورت ورود خسارت، مستاجر بايد آن را جبران كند.

مستاجر موظف است در پايان قرارداد اجاره، مالي را كه اجاره كرده است به عنوان مثال، ملك يا خودرو و غيره را به مالك تحويل دهد و در غير اين‌صورت مالك مي‌تواند الزام او را از محاكم بخواهد يا مستاجر را مجبور به تخليه عين كند.

مطالعه بيشتر: مطلب «اهميت تبديل سند وكالتي به قطعي» را در مجله ملكي دلتا بخوانيد.

امتیاز:
بازدید:
برچسب: املاك دلتا، دلتا، حقوق مستاجر،
موضوع:
[ ۲۸ شهريور ۱۴۰۰ ] [ ۱۰:۴۰:۵۴ ] [ املاك دلتا ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 5
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی