املاك دلتا
املاك دلتا
بازار رهن و اجاره مسكن در روزهاي اخير به دليل نبود، سياست مشخص و نيز دوره تغيير مديريت با ركوردزني در اجاره بها مواجه شده است.
رشد اجاره‌ بها

به گزارش «مجله ملكي دلتا»، اگرچه در دو سال كرونايي اخير (۱۳۹۹ و ۱۴۰۰)، ستاد ملي مقابله با كرونا دو مصوبه مهم در خصوص بازار رهن و اجاره مسكن شامل: «۱. تعيين سقف ۲۵ درصدي اجاره بها براي شهر تهران» و «۲. اعطاي تسهيلات ۷۰ ميليون توماني وديعه مسكن به مستأجران تهراني» را تصويب كرد.

اما بررسي‌هاي ميداني نشان مي‌دهد بيشتر مستأجران، هم براي فرار از شرايط كرونايي و هم به دليل افزايش بيش از تصور اجاره بها، حاضر به جابه‌جايي نيستند و با ارقام پيشنهادي موجران و مالكان كه عموماً از سقف ۲۵ درصد بسيار بيشتر است، كنار مي‌آيند.

اين اتفاقات از سوي برخي كارشناسان اقتصاد مسكن با عنوان «شكست سياست‌هاي تعيين دستوري سقف اجاره بها» تعبير شده است.

از سوي ديگر، تسهيلات وديعه مسكن نيز به دليل موانع بزرگي كه بانك‌ها مقابل متقاضيان خصوصاً در زمينه ضمانت‌هاي بانكي قرار مي‌دهند، به سختي قابل دريافت است و بخش مهمي از مستأجران مشمولِ دريافت اين تسهيلات، عطاي آن را به لقايش بخشيده‌اند.

بازار رهن و اجاره

از سوي ديگر، به گفته برخي مستأجران، انتشار خبر اعطاي تسهيلات وديعه مسكن سبب شده تا موجران نيز با سوءاستفاده از اين فرصت، تا ۷۰ ميليون تومان به رقم وديعه مسكن واحدهاي مسكوني مصرفي و كوچك متراژ خود، اضافه كنند.

به عنوان مثال در حال حاضر در محله‌هاي متوسط و ارزان‌تر پايتخت، اجاره بهاي واحدهاي مسكوني مصرفي ۵۰ تا ۸۰ متري با افزايش ۳۰ تا ۵۰ درصدي ظرف يك ماه اخير روبه رو بوده‌اند. به گونه‌اي كه براي يك واحد ۶۲ متري ۱۰ سال ساخت در محله آذربايجان در منطقه ۱۰ تهران با پاركينگ، آسانسور و انباري ۲۰۰ ميليون تومان وديعه و ۳.۵ ميليون تومان اجاره ماهيانه در نظر گرفته شده كه به گفته مشاور املاك مربوطه، واحد مسكوني مشابه در خرداد امسال، با اجاره ۲.۵ ميليون تومان عرضه شده بود كه افزايش يك ميليون توماني اجاره مسكن در ۳ ماه، بي سابقه بوده است.

همچنين واحد ۶۸ متري ۷ سال ساخت در يكي از مناطق ارزان قيمت شرق پايتخت كه در بهار امسال با ۲۰۰ تا ۲۵۰ ميليون تومان وديعه براي رهن كامل فايل شده بود، به گفته مشاور املاك فعال در اين نقطه از تهران در حال حاضر با ۳۵۰ ميليون تومان به مستأجران عرضه مي‌شود.

افزايش قيمت رهن و اجاره در حاشيه شهر

يك واسطه بازار املاك مسكوني با بيان اينكه ارقام رهن و اجاره مسكن براي واحدهاي مسكوني مصرفي و كوچك متراژ در حاشيه تهران نيز رشد داشته، گفت: مثلاً يك واحد ۵۵ متري ۱۲ سال ساخت در منطقه ۱۸ (شهرك وليعصر) كه تا چند ماه قبل جزو ارزان‌ترين واحدهاي اجاري تهران بودند، در پي افزايش اجاره بها در روزهاي اخير، با افزايش قيمت مواجه شده و از سوي مالك چنين واحدي، با وديعه ۱۰۰ ميليون توماني و اجاره ماهانه ۱.۵ ميليون توماني فايل شده است.

وي افزود: اين ارقام در تابستان سال گذشته براي واحدهاي تا ۷۰ متري در نيمه شمالي منطقه ۱۰ تهران به عنوان رهن و اجاره فايل مي‌شد اما در سال جاري براي واحدهاي مناطق حاشيه‌اي پايتخت در نظر گرفته شده است.

مطالعه بيشتر: مطلب «افزايش سقف وام مسكن در فرابورس» را در مجله ملكي دلتا بخوانيد.

امتیاز:
بازدید:
[ ۶ مهر ۱۴۰۰ ] [ ۱۲:۵۰:۴۳ ] [ املاك دلتا ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 9
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی