املاك دلتا
املاك دلتا
در پاييز 1400 مهم‌ترين رخداد بازار مشاركت در ساخت مسكن، بازگشت نااطميناني و انتظارات تورمي به اين بازار در هر دو سمت عرضه (مالكان زمين) و تقاضاي آن (سازنده‌ها) است.
بازار ساخت و ساز

به گزارش «مجله ملكي دلتا»، بازار ساخت و ساز هاي مسكوني به‌دليل حس نااطميناني مالكان كلنگي و سازنده‌ها، به محل مچ‌اندازي سرمايه‌گذاران تبديل شده است.

بررسي‌هاي «دنياي‌اقتصاد» از تازه‌ترين شرايط بازار مشاركت در ساخت مسكن كه بيش از 90درصد از ساخت‌وسازها و عرضه جديد به بازار مسكن پايتخت از اين طريق صورت مي‌گيرد، نشان مي‌دهد، نااطميناني از آينده پيش‌روي بازار ملك بار ديگر به اين بازار بازگشته است.

همين بازگشت نااطميناني باعث شده است فضاي اين بازار از حالت توافقي خارج شده و به صحنه مچ‌اندازي و زورآزمايي مالكان زمين و واحدهاي مسكوني كلنگي و سازنده‌ها تبديل شود.

اگرچه نيمه اول سال گذشته، ميزان مشاركت در ساخت در شهر تهران به‌دليل تشديد نااطميناني‌ها، بسيار كاهش يافته بود، اما در نيمه دوم سال تحت تاثير كاهش انتظارات تورمي ناشي از كاهش ريسك‌هاي غيراقتصادي، بار ديگر مالكان و سازنده‌ها به صحنه مشاركت براي ساخت مسكن بازگشتند.

مشكلات بازار ساخت و ساز

ازآنجاكه بيش از 90درصد از ساخت‌وسازهاي شهر تهران به‌دليل كمبود شديد موجودي زمين، روي اراضي مربوط به واحدهاي مسكوني كلنگي و در قالب مشاركت سازنده‌ها با مالكان اين اراضي و واحدها انجام مي‌شود، هرگونه تغيير در نبض معاملات و فعاليت در اين بازار، به‌طور مستقيم نبض معاملات و قيمت مسكن را تحت تاثير قرار مي‌دهد.

عرضه جديد به بازار مسكن به‌طور مستقيم با حجم معاملات، سطح قيمت‌ها و ميزان تورم مسكن در ارتباط است و وضعيت بازار مشاركت در ساخت كه منجر به عرضه جديد به بازار معاملات مسكن مي‌شود در همه اين موارد تعيين‌كننده و اثرگذار است.

مزاحم فعال در مسير ورود به مشاركت در ساخت در سمت عرضه (مالكان)، مربوط به انتظارات مالكان زمين از بابت تاخير در ارائه زمين به بازار مشاركت با انگيزه افزايش قيمت در ماه‌هاي پيش‌رو و كسب عايدي و سهم بيشتر از فرآيند مشاركت مربوط مي‌شود.

در حال حاضر سازنده‌ها نگران هستند نتوانند به‌دليل ادامه رشد قيمت مصالح ساختماني، پروژه‌ها را در موعد زماني مشخص‌شده و با هزينه برآوردشده به اتمام برسانند. آنها نسبت به به‌دست آوردن حاشيه سود محاسبه‌شده و انتظار خود در اين زمينه ترديد دارند.

برخي ديگر از سازنده‌ها كه آنها نيز اميدوارند بتوانند در آينده به بازار ساخت و ساز و مشاركت در ساخت بازگردند، فعلا مشغول واسطه‌گري ملكي هستند تا از اين طريق بتوانند در بازار بمانند و در زمان مناسب مجدد به بازار ساخت‌وساز وارد شوند.

پيشنهاد مطالعه: مطلب «مشكل ساخت 4 ميليون مسكن در كجاست؟» از مجله ملكي دلتا بخوانيد.

امتیاز:
بازدید:
[ ۸ آبان ۱۴۰۰ ] [ ۱۲:۰۷:۱۷ ] [ املاك دلتا ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 2
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی